14 ствари које привилеговани студирају, а ви не

Прича о томе како су деца будућност и како се она уништавају у лошим школама има поприлично. А овде ћемо говорити о добрим, или бар бољим школама.

Приватних елитних школа у целим САД има укупно двадесетак. Из њих сваке године излази само око хиљаду дипломаца. То је фантастично мали број у односу на укупну популацију САД од триста милиона, и такође пропорционално много мање од 8% становништва колико их је пролазило кроз елитне гимназије ауторитарне Прусије.

А велики део владајуће елите САД се регрутује управо из редова ових дипломаца.

Шта то америчке елитне школе раде што је различито од државних школа – упитао се Џон Тејлор Гато. Каже, Било је веома лако сазнати.

Ради прегледности и јасноће, Гато разлике описује кроз 14 принципа. Он истиче да се у самој пракси ових школа тих 14 ствари уче заједно, испреплетено, у њиховој органској повезаности.

Следи директно оно што је Гато рекао на предавању:

Џон Гато:

Све ове школе, без изузетка, се концентришу на следећих четрнаест елемената.

10897_3001/14. Ниједно дете не може добити диплому приватних елитних школа пре него што стекне добру представу о људској природи. Кључна питања су следећа: Зашто се људи понашају онако како се понашају? Шта требаш урадити да би од људи око тебе добио резултате какве хоћеш? Одакле се долази до фонда знања за све то? Фонд знања за ове ствaри не долази из психологије, већ из историје, филозофије, литературе, теологије и закона. Ових пет области садрже богатство информација о томе какви су људи били, какви јесу, и какви ће вероватно заувек бити. Од сваког детета се очекује да има познавање људске природе добијено из ових извора информација.

2/14: Свако дете мора стећи снажно и богато искуство у вербалном изражавању. Као што се спортиста вежба у теретани, сваки ученик мора тренирати писмено изражавање, као и говор пред јавношћу.
973_900 Без обзира на то колико вам је ум развијен, и без обзира колико читали, џабе је убеђивати друге ако не умете да се изражавате. За то вам треба да умете да записујете ваше мисли, и да знате да уверљиво говорите. Мислим, живимо у доба када се пуно верује да је то од бога добијени дар, таленат неки какав имају тек малобројни. Као учитељ језика и књижевности с тридесет година искуства, гарантујем вам да је и писање и говорништво веома лако научити.
11571_300
За говоре у јавности, треба само пружате сталне шансе могућности за причање пред непознатим људима. Није толико важно је ли пред једним или пред стотину. Али веома је важно, мислим, да се ради о људима које не познајеш, пред којима се не осећаш удобно.
А да би писао добро, треба једноставно да пишеш стално, свакодневно. Напредак ће се десити сасвим природно и сам од себе.

Тек након неког времена моћи ће ти бити од користи нека стручна помоћ, нека консултација. Али пре него што стекнеш компетентност, интервенција је нешто најгоре што ти може бити учињено. Треба да ти нико не даје лекције и треба да те нико не оцењује. Треба да вежбаш сам / сама.

18757_3003/14: Стицање увида у рад главних институција у друштву: судова, компанија, војске, општина, медија, итд. Укључујући и детаљно знање идеја по којима се ове институције воде и на којима су засноване. Рећи ћу вам један пример. (Кроз њега ћете видети колико је озбиљан недостатак учења у државним школама.) Често се говори о подели власти на извршну, законодавну и правосудну. Те поделе у стварности има сасвим мало. Али према уставу она је један од темеља система…
Има пуно, пуно других ствари о нашим институцијама о којима се ћути и не говори се. Нажалост, ја их ту чак не могу ни набројати.

14015_3004/14. Вежбање манира доброг понашања. Вежбање љубазности. Ово је засновано на стопроцентној истини да су љубазност и пристојност основ свих односа у животу, свих пријатељстава и договора с другима. Немојте ми рећи да се ово зна и подразумева. Свака школа у којој сам био, а био сам у стотинама, је била препуна непристојности, грубости, непажње, суровости, безобзирности и површности у понашању између људских бића… као да се радило о лабораторијама које тестирају колико се максимално може бити непристојан и шта ће се онда десити.

20087_3005/14. Рад у усамљености: независтан рад. Размислите о могућим разлозима зашто елитне школе ово сматрају неопходним. У државним школама које знамо, учитељ је одговоран за организацију времена. Он диригира и осмишљава 90% или 100% времена. На овај или онај начин, скоро све одлуке прави вођа наставе. А у приватним елитним школама је обрнуто: од деце се очекује да обаве већи део одлучивања и организовања њиховог посла. Од њих се очекује да имају капацитете за то.
А од њих се тражи и да се користе резултатима рада друге деце. Тако није у државним школама.

20999_300

12089_300Шести елемент приватних елитних школа је енергична физичка активност. То није луксуз, нити начин да се дете издува. Енергична физичка активност је апсолутно једини начин да се стекне пристојан телесни став, исправно и синронизовано кретање тела. Пример, славни Џорџ Вашингтон је био веома просечан међу његовим вршњацима у погледу умствених способности. Али нико за њега није рекао да има просечан став и изглед. У свом дневнику, Вашингтон пише да су две ствари од њега начиниле оно по чему га знамо, и да су оне биле веома намерно и свесно одабране са стране његове породице. Једна је била јахање на коњу. Друга су биле плесне игре. Јер, кроз ове ствари је могао стећи телесан став супериорне, руководеће личности. Спортови вас такође уче и суочавању с болом, хитним случајевима, и неочекиваних незгодама: Све су то веома корисна знања.

19177_300Седмо:. Знати како срести или доћи у контакт с било којом особом. Уместо да  детету дате да чита уџбеник, боље да га пошаљете да оствари сусрет у четири ока с градоначелником. Дајте му рок од годину дана да ради на томе да добије такав приступ градоначелнику. Звучи као неважна разонода? Моји ученици, из веома обичне државне школе, добили су приступ не само до градоначелника града Њујорка, већ и до гувернера државе Њујорк, као и до толико пуно директора компанија да им ни броја не знам. Такве ствари можете и ви. Учите ваше дете како да приступи местима, институцијама и људима до којих хоће, или које му за нешто требају.

5254_300Осам. Одговорност. – као 100% суштински и неизоставни део наставног садржаја. Да, то укључује и прање судова. Али елитне школе траже од детета и да се брине о домаћој животињи, и да преузме на себе већу улогу у заједници, да води клуб. То није тако лако како се мисли. Бити вођа захтева пуно рада. Веома мало људи хоће да преузме одговорне позиције. Нека се дете учи да захтева одговорне улоге: улоге које захтевају одговорност пред неким.

И увек нека се стреми да пружи више него што се од њега тражи.

13680_300Девет. Овај елеменат тражи редовну проверу личних стандарда: стандарда у активностима, стандарда у стварању ствари, стандарда у понашању, стандарда у моралности.

 

 

Десет. Упознавање с великим делима у музици, сликарству, дизајну, архитектури, позоришту. Јер, осим религије, уметност је једини пут преко којег се може превладати животињска и материјална страна наших  живота… Као и бити у контакту са широм представом о реалности живота и света.

1027_900Једанаест. Стицање моћи за прецизно посматрање и тачно опажање. Даћу вам само један пример како да ово стекнете. Ако сами размислите, моћи ћете да се сетите и других путева да се дође до тих способности.
Ово је било основно код високе класе: Ако не можеш да нацрташ оно што видиш, а видиш га својим очима, то је исто као да ниси ни видео шта је пред тобом. Цртање је пре стотинак година било не начин да се убије време, већ да се изоштри сопствена перцепција. Ако Чарлс Дарвин није научио да црта довољно вешто, он никада не би могао ни да постане биолог, а камоли чувен научник. Савремена наука је у великој мери могућа једино кроз визуелне репрезентације.

9781_300Дванаест. Способност да се снађеш, импровизујеш и избориш у искушењима сваке могуће врсте. Ово ми је омиљена тема, јер оно што је искушење за једну особу, није за другу. Да би знали шта ће бити искушење за вашег сина или ћерку, ви ваше дете морате знати заиста добро. Научите дете, кад једном падне, да се оно научи да устане. И ако не успе устати, да ипак упорно покушава и да након свега продужи даље.

17063_30013. (Долазимо близу краја.) Опрезност у извођењу закључака: уздржавање од преурањених судова.
На телевизији можете чути како се овај или онај упоређује с Хитлером. Такве ствари нису начин да се дође до закључка. Речи не могу и не смеју бити замена за дела, или оруђа за лични напад.
На слици лево је генерал Отело. У истоименој драми он убија своју жену јер поверује лажним клеветама.

Коначно,

8078_30014. Непрекидан развој и самотестирање сопствених закључака. Као што живите живот и долазите до разних закључака – правите разлике између битног и небитног, исправног и неисправног, тачног и лажног – да ли водите евиденцију о вашим оценама? Да ли увиђате колико сте били у праву?
Да ли се оно што сте рекли показало тачним у реалности? Где сте погрешили?

Ово не мора бити комплетан рецепат за добар наставни програм. Али, да вам кажем нешто у моје име –

Овај списак и те како вреди разгледати

Дуго време13249_300

и уз највећу пажњу.

Нека вам он храни мисли у вашој школској пракси.

 

 

 

Извор: John Taylor Gatto – The Elite Private Boarding Schools – YouTube

Advertisements